Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Pages

Saturday, December 05, 2015

Berkhatan.... Dulu dan sekarang

Hari ni, anak aku yang baru nak masuk darjah satu, berkhatan. Tanpa dirancang, aku tempah 'slot' di Klinik Famili Denai Alam. Sebenarnya aku tak tahu jenis berkhatan yang disediakan, selepas sampai di klinik baru aku tau. Cara cautery.  Benda ni digunakan untuk memotong lebihan kulit dan buatkan darah tu terhenti (bakar salur darah).

Maklumlah aku dulu masih pakai pisau bedah macam biasa, jahitnya taklah teliti sangat, pasal nanti akan dibalut. Ini jahitannya cukup teliti dan cantik. Masa proses berlangsung aku duduk dalam bilik operation tu dan ada bersekali dengan anak aku ketika berkhatan, baru aku tau... oohh, begini caranya. (Gambar tidak disediakan,.. harap faham). Bezanya kali ni, bila dah siap dijahit, dia letak macam ubat sikit dan siap. Takda balut membalut. Jadi macam jahit 'luka dalam' lah pulak.

Lepas tu aku ada tanya doktor pasal pemakanan, doktor cakap kalau ikutkan tak ada pantang. Tapi kat sini, kita buat macam ni lah, benda yang luka kita mahu dia cepat kering dan sembuh dengan elok, jadi amalan orang tua tu, eloklah diamalkan. Yang ni terserahlah pada anda, demi anak anda. Hehe...

Jadi,.. apa yang arwah emak aku bagi kat aku,.. aku turunkan kepada anak aku pulak. Makan ikan bakar, ikan yang tak gatal. Makan dengan nasi panas-panas. Bezanya masa dulu emak aku bab bakar ikan lainlah rasanya... pasal makan ikan sungai bakar lah maka aku sampai sekarang suka dengan ikan bakar ni.

Sini, ada ikan sungai tapi dibela. Tak apalah,... nak cari macam kat kampung memang jauhlah...

Mula-mula si Aiman Haziq ni senyumlah,..

Oklah,..bukan aku nak 'briefing' pun rasa dia macam mana, tapi biarlah dia rasa sendiri dan tak perlulah ulas, pasal dia perlu laluinya jugak walau briefing dahsyat macam mana pun.

Lagipun, inilah gerbang ke arah dewasa. Sakit, pahit,.. manis, masin kehidupan, inilah masanya. Lepas bersunat, mukanya jadi macam ni.
Faham-fahamlah, sebelum ni, jatuh sikit pun dah merengek, kali ni biarlah tahap immune sakit tu bertambah sikit. Apa yang pasti, semuanya berjalan lancar dan dia berjaya bertahan, tapi taklah sampai meraung. Alhamdulillah.

Episod berikutnyaa.. akan dikemaskini dari semasa ke semasa. :)

0 comments: