Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Pages

Friday, March 15, 2013

Kalau Aku Tahu Awal... Tak nak aku tukar

Alkisahnya... aku tergerak hati nak kemaskini penama di bil elektrik aku kepada nama aku. Walaupun aku dah pindah ke rumah baru sejak awal tahun lalu (2012), nama di bil masih lagi tidak ditukar.

Sebelum ni aku dah diterangkan oleh otai kawasan rumah aku tu, bawa dokumen S & P (Sale & Purchase) untuk ke TNB untuk proses pertukaran nama. Memang aku bawa dokumen tu, tapi prosedurnya memang 'boleh tahan'. Aku kena isi borang beserta dengan borang angkat sumpah. Siap kena 'mati stamp' lagi.

Tanpa berlengah terus aku ke pejabat pos nak beli stamp tu.

Lepas tu aku tanya kerani pejabat pos tu, "Mana nak matikan ni?" Terus dia jawap, "Pesuruhjaya sumpah di Anggerik Mall atau Kompleks PKNS".

Ironiknya, aku ke Anggerik Mall, pesuruhjaya sumpah tak ada, jadi aku pergilah ke Kompleks PKNS,  tingkat 1 - tutup (pejabat pun macam nak pindah je). Tingkat 2 - kerani tu jawap, "Maaf Encik,  kita tak buat, cuba ke Plaza Perangsang. 

Lepas tu aku patah balik ke Anggerik Mall, pun dia jawab tak boleh buat, kena ke Plaza Perangsang. Apa lagi aku merayap pula ke plaza tu, tingkat 9. Lepas sampai, pergi kaunter 4, terus 'matikan stem'. Mati jugak akhirnya.

Patah balik ke TNB, aku kena bayar cagaran RM210 dan bayaran proses RM 3. Dah la nak beli stem pun bayar RM 20.

Hrmmm, kena bayar rupanya, ingatkan tak kena, kan elektrik rumah aku ada seperti sediakala. Tertunggak pun tak ada. Letih pun dapat, duit pun terbang. Kalau aku tahu, aku biarkan je, pakai nama dulu. Ermmm...

0 comments: