Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Pages

Saturday, March 23, 2013

Allah Buat Yang Terbaik Untuk Kita...

"Sesungguhnya Allah buat yang terbaik untuk kita".

Ungkapan yang aku pegang dan menjadi dos penenang kepada aku untuk mendekatkan diri dengan Sang Pencipta.

Tanpa disangka-sangka bapa saudara pergi meninggalkan kami. Arwah aku anggap pakcik yang sentiasa kelakar dan penghidup suasana setiap kali pertemuan keluarga, terutama bila berkumpul musim perayaan di Kg Bukit Payung, Besut.

Sebab kematian adalah stroke. Kalau dahulunya ketika aku mula-mula berkahwin dengan isteri aku, arwah yang paling sempoi tegur aku dan menjadi titik tolak kepada aku menyesuaikan diri dengan keluarga baru aku.

Aku tak sempat tatap untuk kali terakhir wajah arwah pasal aku bertolak balik dari Shah Alam - UMP (Pahang) - Terengganu - Kelantan, agak lama dan arwah dikebumikan selepas waktu Asar hari yang sama. Arwah menghembuskan nafas terakhir pada pagi hari berkenaan.

Aku sempat hadiri tahlil sebelah malamnya. Untuk meringankan memori silam, sempat ke Pantai Irama, Bachok untuk merenung sejenak ketentuan Allah.

Tanpa disangka,  umur aku yang mencecah awal 30an kini kehilangan insan tersayang agak ramai. Sesungguhnya Allah tidak akan uji hambanya sekiranya hambanya tidak mampu menanggungnya.

0 comments: