Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Pages

Saturday, May 23, 2009

Relevankah Hartal...??

Petang tadi aku ke Palace of Justice di Putrajaya untuk mengikuti apa yang berlaku terhadap keputusan badan kehakiman terhadap kes MB Nizar vs MB Zambry. Namun seperti yang dijangka, Zambry menang dalam kes rayuan supaya membatalkan keputusan mahkamah tinggi yang menobatkan Nizar sebagai MB yang sah .

Baiklah, kita semua sudah tahu keputusannya. Ketika itu, ramai pak cik dan mak cik dari perak haxir mahkamah sejak pagi lagi. Apabila mereka tahu sahaja keputusannya, ada yang sugul, dan ada yang marah. Apabila peguam BN keluar, tiada sambutan dari orang ramai yang ada disitu untuk menyokong kemenangan Zambry, tetapi bila peguam Nizar, Sulaiman Abdullah keluar, laungan reformasi dan allahuakbar terus bergema.

Rata-rata, yang tidak gembira mereka menyuarakan pendapat mereka terhadap apa yang berlaku. Namun, ada seorang ini yang agak istimewa bagi aku, cukup tenang. Beliau secara tiba-tiba menyebut perlunya 'hartal' untuk tangani kemelut ini jika Perak mahu keluar dari krisis perlembagaan ini.

Ideanya cukup mudah, rakyat yang tidak bersetuju menyatakan pendirian mereka melalui silent protes. Terutama melalui sistem ekonomi. Orang perak katanya tidak perlu melakukan urus niaga atau pelaburan di dalam perak sebaliknya di luar perak. Apa yang diputuskan kerajaan zambry tidak dituruti dan banyak lagi contoh yang dikemukakannya.

Namun itu satu pendekatan yang mungkin boleh dilakukan, namun adakah ia masih boleh dilakukukan ?

Sama-sama kita fikirkan...


Sent from my iPhone

1 comments:

Naim said...

kalah tidak jadi abu....

tidak semesti kita berjuang untuk menang, yg lebih penting pertahankan haq dan menuntut hak.