Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Pages

Saturday, August 22, 2009

Ramadhan datang lagi... Alhamdulillah

Sekarang aku teringat Terawih di kampung masa aku kecik2 dulu, duduk dalam surau, duk belakang, masa tu aku masih nakal, jadi macam-macam aku main kat belakang, gusti tangan la, main genggam tangan siapa lebih kuat la, macam-macam, last-last aku dan kawan-kawan turun main mercun, tengok je lah, aku tak nak beli pasal aku rasa beli mercun bakar duit je.

Kat surau kampung aku tu, ingat semua wajah yang sekarang buatkan aku melinangkan air mata, Ayah Soh, Pok Ku, Tok Wan (Moyang aku), dan tak ketinggalan kawan sepermainan aku masa kecil, Paisal, Mat Lin... dan beberapa nama lain lagi.

Nama yang aku sebut tadi, kini adalah arwah... semua aku tak lupa, mereka tak sempat lagi menikmati Ramadhan lagi, hanya tinggal kenangan. Masa tu, kalau malam2 lepas terawih, aku pergi rumah Paisal beli jeruk2, keropok, jalan2 dalam kampung, macam pesta.

Ingat2 balik memang best masa tu, tapi yang paling penting orang tua yang aku sebutkan nama tadi, tetap kami hormati. Itu memang aku pegang sampai sekarang.

Mak aku, Tok Wan aku, time ni suka ingatkan aku baca al-quran, Tok Wan aku tu adalah guru al-quran aku, bukan aku sahaja, kampung2 sebelah pun adalah anak murid Tok Wan aku.

Jadi bila aku baca al-quran aku teringatkan dia, aku jadi sebak, mulutku sedu, air mataku tanpa aku sedari berlinang... Masa nak hembuskan nafasnya dulu pun, dia asyik sebut nama aku je, dia nak dengar aku baca Surah Yaasin... Lepas aku Start baca Yaasin, dia senyap je, last-last .... Baru dia
Hembuskan nafasnya yang terakhir...
Hrrmmm...

Kenangan... Hanya tinggal kenangan...

0 comments: