Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Pages

Thursday, November 26, 2009

Test Maxis Broadband...

Sebelum ini, aku dengar macam-macam pasal broadband ni, kebanyakkannya memang negatif dan celcom adalah yang terbaik. Bagi aku, No Comment.

Pasalnya, bagi aku kalau nak line stabil, baik guna streamyx pasal sah-sah pakai LAN cable. Kalau Wimax, aku cukup suka pasal dia ni stabil bila ada coverage baik. Tapi kena pastikan jugak, wimax yang dipakai tidak melebihi kouta penggunaan yang diberi.

Tapi apapun, Malaysia lebih mementingkan bandwidth untuk download berbanding upload, biasanya, tak kiralah wimax ataupun streamyx yang dedicated line pun, upload 300 -400 kbps sahaja, tak kiralah dia janjikan berapa Mega sekalipun.

Pasal bandwidth yang limited pun satu hal jugak, kalau penggunaan dah cecah kouta yang ditetapkan maka down lah performancenya. Jadi masa tu tak payahlah merungut macam mana pun, pasal itulah janjinya.

Jadi sedarlah semua bahawa Malaysia masih berada tahap rendah kualiti internetnya berbanding Singapura, Hong Kong dan bebarapa negara Asia lain. Dalam parlimen baru-baru ni, dalam pembentangan Bajet 2010 baru-baru ni, kerajaan nak upgrade internet. Jadi sama-samalah kita lihat.

Apapun hari ni aku dapat bawa balik Maxis Broadband yang ditawarkan pihak maxis untuk mencubanya, 2 bulan free. Dari semasa ke semasa, aku akan tulis apa yang perlu aku tulis mengenai performance Maxis Broadband ni.


- Posted using BlogPress from my iPhone

0 comments: