Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Pages

Sunday, May 15, 2011

(Sambung) Cerita ketika tukar telefon provider, Maxis to DiGi ...

Baiklah,.. aku sambung balik cerita ketika aku ke KL selesaikan proses pertukaran Maxis kepada DiGi. Sebenarnya nak tulis awal sambungannya, tapi almaklumlah,.. tiba-tiba blogger.com tak boleh update posting pulak.

Begini,.. selepas selesai urusan tu aku naik monorel dari IMBI ke KL Sentral, untuk buat pertukaran tren ke KTM Komuter. Dipendekkan cerita, bila aku sampai je di KL Sentral, aku tunaikan pula solat maghrib sebelum teruskan perjalanan balik ke Batu 3.


Masa proses tunggu tren tu, aku lihatlah kerenah rakyat marhaen yang menggunakan kemudahan ini. Di tengah-tengah tempat menunggu, terpampang 'Koc Wanita'. Memang kawasan tu penuh dengan wanita, tapi aku tengok ada juga orang perempuan beratur melebihi garisan mereka. Siap buat tak tahu lagi.

Apabila tren sampai, announcer tu bagi tahu, 'sila beratur di garisan merah. Mereka buat tak tahu lagi, siap beratur di garisan hijau lagi.
Sampai sahaja tren yang ditunggu-tunggu, segelintir wanita ni datang serbu barisan lelaki ni pula, siap 'rempuh' nak masuk lagi. Wah ! Mula-mula aku buat biasa sahaja, lepas tu mula aku buka 'kepak' aku, kalau aku tak buat macam tu boleh terjatuh aku tahu..!

Apa cerita...? Bukan aku diskriminasi gender, bukan nak kata lelaki semua baik, tapi ini aku perihalkan depan mata aku sendiri.

Akhirnya, semua dapat juga masuk walau ada koc tu kaum wanita. Sebenarnya, aku tak kisah tapi bila ada kes wanita yang kata lelaki masuk koc wanita. Koc khas wanita tu pulak, aman damai je,.. siap ada tempat duduk kosong lagi, dengan lain perkataan rongak.

Itu satu cerita, hari berkenaan juga (10 Mei 2011) ada peristiwa dalam monorel. Maklumlah 2 kali aku ulang alik pakai LRT dalam jangkamasa yang tak lama. Ada pasangan suami isteri dokong anak kecil yang umurnya beberapa bulan je, mungkin anak kembar.

Apabila pasangan tu masuk dalam monorel, semua golongan muda ni rileks je main telefon, duduk dibangku masing-masing, tak hirau langsung pasangan berkenaan. Lepas tu ada warga emas bertongkat lelaki bangun dan bagi tempat duduk tu kat salah seorang pasangan tu, manakala Mat Saleh yang duduk juga turut bagi laluan kepada pasangan berkenaan duduk. Muda-mudi kita,.. ? Hrmm... malu kaum jee..

Apapun banyak peristiwa yang mungkin jadi perkara biasa dalam komuniti kita dapat aku lihat dengan lebih dekat. Haiihhhh.... 1Malaysia...

0 comments: