Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Pages

Tuesday, May 31, 2011

Mencari Koleksi Yang Susah Untuk Digapai...

Misi pencarian barang yang susah untuk didapati bermula semalam, mencari Dinar Kelantan yang belum aku miliki sebelum ini. Sebagai anak jati Kelantan, tak lengkap kalau tak memiliki dinar ini. Selain sukar nak dapat, terdapat beberapa faktor lain yang aku suka dengan jenis dinar ini, sebelum aku cakap lebih lanjut mengenai dinar kelantan ni, kita tengok beberapa fakta berkenaan dinar Kelantan.


Issued by the Government of Kelantan as an alternative to paper money. These gold coins were minted by Dubai based Emirates Gold DMCC which reflect it's fine craftmanship and highest design quality. Price is fixed daily in accordance to the standard set by World Islamic Mint. The dinars can be used at participating outlets as an exchange for goods and services.



Selain itu, kita tengok syarat-syarat dari Ar Rahnu Xchange Bank Rakyat,

Senarai Barangan Emas Yang Diterima di Ar-Rahnu X'Change

Berikut adalah senarai syarikat / kedai emas yang dibenarkan diterima pada masa ini:

1.0 Bank di Malaysia

1.1 Maybank – Kijang Emas keluaran Bank Negara Malaysia

1.2 United Overseas Bank (UOB) – Maple leaf dan Aust Nuggets

2.0 Kedai Emas yang tersenarai dalam Bursa Saham

2.1 Poh Kong Holding Bhd

2.2 Tomei Consolidated Bhd - Maple leaf dan Aust Nuggets

3.0 Kerajaan Negeri

3.1 Kerajaan Negeri Kelantan – Dinar Emas (yang dijual melalui kedai Ar-Rahnu dibawah Permodalan Kelantan Bhd (PKB)

4.0 Syarikat One Asia Gold Sdn Bhd

Bil. Jenis Emas Mutu Deskripsi Saiz

1 Gold Pendant 916 OneAsia Gold - 916 50g & 100g

2 Gold Pendant 999 OneAsia Gold - 999 20g,50g &100g

3 Gold Dinar 916 OneAsia Gold - 916 1 Dinar

- Each Dinar equivalent to 4.25g 2 Dinar

4 Dinar

8 Dinar

20 Dinar

(Artikel asal: https://www.facebook.com/notes/ar-rahnu-xchange/senarai-barangan-emas-yang-diterima-di-ar-rahnu-xchange/212942148746402 )


Ini bermakna, apabila kita terdesak untuk guna duit, dinar ni InsyaAllah boleh banyak menolong kita bila kekeringan, kerana bermula 16 Mei 2011, bukan semua dinar diterima untuk dicagarkan di bank.

Yang Ke-2, aku suka dengan Emas Amsyiq kerana, Amsyiq tawarkan sistem ar rahn untuk emas amsyiq, jadi untuk pencari emas di Selangor khususnya, mereka tidak perlu rungsing apabila ar rahnu beberapa bank tempatan tidak lagi terima emas tempatan untuk di Ar Rahn-kan.

Jadi untuk jangkamasa panjang dan pendek, pemilikan dinar ini perlu kita lakukan untuk memastikan kita tidak panik untuk dapatkan duit . Caranya adalah dengan membeli emas- dinar yang senang dicairkan dan di Ar Rahnu kan.

Pendek kata, Ar Rahnu bank tempatan lebih minat mengiktiraf emas yang mengikut piawaian luar negara seperi WIM (World Islamic Mint).



Pencarian Dinar di Nubex

Sekarang, aku beralih kepada misi pencarian emas dinar Kelantan di Nubex. Sebelum aku ke Nubex, aku daftarkan dulu nama aku dalam sistem 'lock' diaorang, semuanya dalam web http://nubex.com.my

Untuk pembelian pertama aku, aku lebih berminat untuk pergi ke sendiri ke syarikat ini.
Atas kertas, jarak dari rumah aku ke Nubex @ Metropolitan Square, Damansara Perdana memang berliku. Jika diletakkan kos penghantaran RM15 pun aku fahamlah kenapa.

Apapun aku sampai juga,...walaupun hampir tersesat, berbekalkan GPS di tangan dapat juga cari Metropolitan Square tu.

Apa yang penting disini, pembelian dinar Kelantan bukanlah untuk mendapatkan keuntungan dalam jangkamasa pendek. Ia banyak digunakan apabila keadaan memerlukan, namun bukan untuk dijual dalam masa yang singkat.


0 comments: