Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Pages

Sunday, June 21, 2009

Catatan HUSM (1)

Catatan HUSM

Tarikh: 16 Jun 2009

1. Jam 5:48 ptg tadi aku pergi minta kad peneman yg membolehkan org yg mempunyai kad berkenaan boleh masuk balai peneman dan beristirehat di dalamnya.
Kata nurse: saya tak perlu kerana kad itu org yang jauh seperti dari Gua Musang, dan kawasan yang jauh... Melor katanya dekat...
Kata aku: aku nak siasat betulke dalam tu org jauh-jauh...

2. Jam 9.45 malam, didapati hanya 2 hingga 3 org lelaki shj dalam bilik peneman (lelaki). Didapati juga, terdapat lebih kurang 5-6 orang wanita 30 hingga 50an menunggu diluar wad, mereka juga tidak layak utk mendapat bilik peneman.

Bagi yg lain, terdapat beberapa tikar yg dibawa oleh keluarga pesakit untuk tidur diluar wad.

3. Sekitar jam 12:00 tgh malam, kakak ipar aku ( staff nurse di HKL ) cuba hubungi nurse yg memberitahu balai peneman hanya utk orang tertentu sahaja,
kakak iparku :nasihatkan nurse berkenaan memberikan penjelasan mengapa org tertentu shj layak
Nurse: beritahu si suami tidak perlu tunggu kerana mengatakan jarak dari rumah suami tinggal ke HUSM hanya mengambil masa 10 minit sahaja. Hakikatnya, masa sebenar yang diambil adalah 25 minit lebih.
Nurse: bersedia hadapi tindakan suami sekiranya apa yg berlaku dilaporkan dlm surat khabar.

4. Sekitar jam 12:30 tgh malam, kakak ipar aku sekali lagi menghubungi nurse berkenaan, nurse berkenaan mengatakan 'aku' iaitu suami kepada isteri ku diwad berkenaan telah berjumpa dengannya dan mengatakan tiada apa yang perlu dihebohkan, sedangkan aku langsung tidak
masuk wad berkenaan kerana waktu melawat telahpun tamat jam 7 petang lagi.


Tarikh: 17 jun 2009

Jam sekitar 10 pagi, isteriku mula mengadu sudah mula sakit ringan untuk lahirkan anak. Debaranku kini sudah pun bermula.

Tarikh: 19 Jun 09

1. Jam 2.30 pagi, isteriku mengadu mula sakit untuk lahirkan anak, langsung dia tak boleh tidur hingga ke siang harinya.

2. Jam 4.48 petang, isteriku beritahu dia sudah bersedia untuk dimasukkan ke bilik bersalin

3. Jam 5.20 petang, aku telah sampai ke bilik no.2 bilik bersalin, wad Berlian dengan isteriku. Aku dalam bilik untuk menemaninya melahirkan anak kami yang pertama. Masa itu, apa yang aku istilahkan sebagai pintu baby, telah terbuka 4 cm.

4. Isteriku diminta oleh doktor untuk bersabar sehingga pintu terbuka untuk 10 cm. Menurut pengalaman mereka, 1 cm akan terbuka selama 1 jam (untuk anak sulung)

5. Doktor minta tunggu hingga jam 12 tengah malam untuk terbuka 10 cm

6. Sekitar jam 12 tgh malam, pintu masih juga 9 cm dan walaubagaimanapun, pihak doktor dan nurse minta juga isteriku mencuba untuk meneran. Masa ini isteriku sudah menanggung kesakitan yang teruk.


Tarikh: 20 Jun 09

1. Isteriku masih terus mencuba meneran sehingga jam 4 pagi.

2. Setelah analisa doktor dan pegawai perubatan disana, pintu masih belum terbuka sebanyak 10cm walaupun diberikan peluang lebih 2 jam.

3. Setelah mesyuarat antara doktor dan pembantu perubatan, mereka akhirnya putuskan untuk bedah. Aku diberi surat untuk ditandatangani dan isteriku turut tandatangan.

4. Sekitar jam 5.30 pagi, isteriku dipersiapkan untuk ke bilik pembedahan.

5. Sekitar jam 6 pagi, isteriku mula dibedah dan 15 minit kemudian pembedahan selesai.

Bersambung.....

Sent from my iPhone

0 comments: