Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Pages

Sunday, June 28, 2009

Ikut kata siapa...

Ikut kata siapa...

Hehe... Hari ni posting relax sikit ni pasal teori kehidupan korang
ketika darjah 1 hingga la dah kerja. Dulu kita buat pilihan ikut kata
siapa? Diri kita atau ikut orang?

Bagi aku, dari kecil hingga sekarang aku hadapi evolusi untuk membuat
pilihan samaada aku sedar atau tidak. Aku nak bagi contoh pasal
pilihan aku masa kecil, dulu kita belajar kita nak aliran sastera,
ekonomi atau sains?

Bagi aku, aku lebih memilih sains pasal pada pendapat aku masa tu
sains lebih power dan high class berbanding bidang lain, lagipun kelas
top dalam sekolah semestinya pelajar sains, sekarang kita lihat pula
kehidupan kita sekarang, apa yang menentukan kekuatan dan jangka hayat
syarikat yang kita kerja? Bila ekonomi jatuh, bukankah ramai yang akan
dibuang kerja ?

Aku bagi lagi contoh bila diuniversiti, mula-mula masuk universiti
dulu, apa yang ibubapa kita mahu bila kita dah kerja nanti? Kalau
bukan doktor, engineer. Jadi pastinya seboleh-bolehnya anak-anak
mereka mahu dijadikab doktor atau engineer, baru sejuk hati mereka.
Tapi adakah dengan doktor, anak mereka jadi kaya, aku rasa tidak,
biasanya kerja doktor berat tapi gaji biasa, melainkan kita jadi
doktor pakar.

Aku pula, aku pasal biasa dengan cita-cita aku mahu jadi engineer, aku
ambil degree chemical engineering, tapi bila dah berada di alam
pekerjaan, biasanya mahu pointer tertinggi, kalau tidak pun pengalaman
kerja 2 hingga 3 tahun, itu biasa, dan bila kita berada dalam bidang
kerja tu kita akan bersaing dengan orang lain samaada dalam atau luar
negara, sebangsa atau tidak.

Tapi aku ni mungkin pelik sikit, aku terima apa sahaja peluang kerja
di hadapan aku, dulu ada orang tawarkan aku wartawan, aku terima dulu
mungkib aku fikir untuk sementara, tapi mungkin dah syok dengan kerja
ni aku teruskan, jangan terkejut bidang wartawan ni kalau kita rajin
dan berusaha, gajinya boleh menyamai engineering.

Aku nampak perubahan ketara dalam pemikiran aku semasa aku mula
bekerja dan juga pengalaman bersaing dengan orang lain, dulu aku suka
mengikut tetapi selepas itu aku suka ikut penilaian aku dan fikir
positif apa yang aku buat.

Pada aku, lebih baik kita menjadi diri sendiri dan tidak meniru orang
lain, orang kata kerja itu gaji tinggi, gaji ini rendah tak ada masa
depan, tapi yang penting sekarang, semuanya terletak atas tangan kita,
Allah yang menentukan segalanya.

Gaji, jawatan, peluang dan apa sahaja terletak atas diri kita. Jadi
kini nasihat aku kepada bakal mahasiswa diseluruh negara, timba lah
ilmu dalam apa jua bidang, tapi jangan suka mengikut pilihan orang
tertentu.

Selamat menjejakkan kaki ke menara gading.


Sent from my iPhone

0 comments: